Klíčení, aneb rosteme s dětmi
aktivity pro nejmladší děti
Pracujete s dětmi v jejich volném čase? Připravujete pro ně neformální vzdělávací programy? Vedete oddíl, klub nebo třeba školní družinu?
Pokud ano, bude vás zajímat, že Pionýr – nezisková organizace uznaná
MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží – v roce 2013 uzavřel
tříletý projekt podpořený Evropským sociálním fondem a státním
rozpočtem ČR. A proč by vás to mělo zajímat? Protože výstupem projektu
jsou čtyři navazující výchovné programy pro různé věkové
kategorie – od nejmenších dětí po 15+ – tvořené s cílem
přiblížit je i dětem se specifickými potřebami ve vzdělávání – ať
už jde o děti např. hyperaktivní, sociálně vyloučené, trpící
smyslovými poruchami či vadami řeči, nadprůměrně nadané a podobně.
Všechny tyto podklady jsou volně k dispozici a určitě se budou hodit
i tomu, kdo nepracuje cíleně s dětmi se zvláštními potřebami.
Programy – nazvané Mláďátka a Zvířátka, Putování se psem,
Tajemství staré truhly a Osmá planeta jsou dále vnitřně členěny na
oblasti člověk a společnost, příroda, umění, sport, technika.
Součástí tvorby programů bylo i dotazníkové šetření, jehož
prostřednictvím bylo zjišťováno, co děti baví a jaká témata jsou pro
ně v jakém věku nejvíce přitažlivá – podařilo se získat přes
4500 odpovědí. Na základě tohoto šetření a dlouholetých zkušeností
všech zúčastněných sestavily odborné týmy soubory her a činností
pasovaných na míru, který následně po dobu jednoho roku ověřovali se
svými dětmi vedoucí a instruktoři ve svých pionýrských skupinách a
oddílech – a přispěli řadou praktických připomínek ke konečnému
výsledku.
Jak takový program vypadá?
K jednotlivým programům vznikly sady podkladů. Každá sada obsahuje
stručné informace o dětech se speciálními vzdělávacími potřebami a
základní postupy práce s nimi, dále jednotlivé metodické listy k daným
činnostem a pracovní listy, které se dětem nakopírují a s nimiž tvoří
daný úkol.
Každý metodický list podrobně rozpracovává jednu aktivitu. Naleznete
v něm údaje jako čas na přípravu, čas na realizaci, v jakém ročním
období se dá provádět a zda vyhovuje víc prostředí v přírodě, nebo
v klubovně, vyžadovaný počet účastníků a seznam potřebného
materiálu. Dále seznámení se s cílem dané činnosti (tj. co daná
aktivita u dětí rozvíjí), návod, jak děti motivovat, co jim ke hře
říci, a samotný postup, doplněný někdy i o fotografie. Je zde popsán
i doporučený přístup k dětem se zvláštními vzdělávacími potřebami,
rady, na co si dávat pozor.
Dalšími výstupy projektu pak jsou publikace Sborník příkladů dobré
praxe I. (pro programy Mláďátka a Zvířátka a Putování se psem) a
Sborník příkladů dobré praxe II. (pro programy Tajemství staré truhly a
Osmá planeta), kde jsou shrnuty nápady a zkušenosti ověřovatelských
skupin.
Pojďme se blíže seznámit s prvním z nových výchovných
programů – Mláďátka a Zvířátka – v dalších týdnech se dočtete
o následujících třech.
Mláďátka a Zvířátka
Program je určen pro nejmladší věkovou kategorii – začínající
školáky a děti z 2. třídy ZŠ. Skládá se ze dvou dílčích kapitol:
Mláďátka – pro děti, které ještě neumí číst, Zvířátka – pro
děti, které už čtou.
Program dětem umožňuje pustit se máminy sukně a zažít pocit, že patří
do kolektivu. Při nejrůznějších hrách si děti hledají první kamarády,
vybírají si, s kým je jim dobře. I proto jsou důležitou součástí
Mláďátek i Zvířátek činnosti zaměřené na začlenění do kolektivu.
Děti také prostřednictvím činností z nejrůznějších oblastí
zjišťují, co je baví, co jim půjde a v čem by mohly vyniknout. Program
dětem dává impulz k prvnímu probuzení – maminka už přestává být
středem jejich vesmíru.
Pracovní sada obsahuje celkem 78 metodických a 62 pracovních listů.
V programech se setkáte s tématy jako např. poznávání rostlin,
vnímání času, rozvoj pohybových aktivit, třídění odpadu, divadlo,
místo bydliště, bezpečnost na silnici…
V návaznosti na věkové zvláštnosti dětí má projekt za úkol podporovat
rozvoj jejich kognitivních funkcí, a to zejména v oblasti paměti,
pozornosti a koncentrace, schopnosti vyjadřování a porozumění.
Kromě výchovně vzdělávací funkce pracovních materiálů se kladl při
jejich vytváření i důraz na to, aby celkový koncept děti zaujal a udržel
jejich pozornost co nejdéle. Proto jednotlivé oblasti provází zvířátka,
která dětem představují svět a učí je různorodým dovednostem, které
v něm uplatní. Oblast člověk a společnost provází moudrá sova,
přírodu medvěd, sport obratná kočka, techniku šikovný mravenec a umění
ptáček.
Tolik o programu pro naše nejmladší a příště vás seznámíme
s druhým výchovným programem, určeným pro děti mladšího školního
věku, Putování se psem.
Další rozsáhlé informace (jako např. výsledky zmíněného
dotazníkového šetření) a hlavně všechny materiály včetně všech
metodických a pracovních listů naleznete ke stažení zdarma na webových
stránkách www.kliceni.cz.
Toho, kdo si jednotlivé výstupy projektu stáhne a měl by chuť se zapojit a být nápomocen, pracovní tým Klíčení žádá o zpětnou vazbu. Materiály jsou úmyslně k dispozici pouze v elektronické podobě, jelikož se neustále při práci s nimi rodí nové a nové nápady, proto se stále pracuje na aktualizaci všech metodických listů a jejich doplňování, a tak Pionýr bude vděčen za jakékoliv připomínky. S případnými náměty, radami či kritikou se obraťte na kontakty na uvedených webových stránkách projektu Klíčení.