Klíčení, aneb rosteme s dětmi
aktivity pro mládež ve věku 15+
Pracujete s dětmi v jejich volném čase? Připravujete pro ně neformální vzdělávací programy? Vedete oddíl, klub nebo třeba školní družinu?
Pokud ano, bude vás zajímat, že Pionýr – nezisková organizace uznaná
MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží – v roce 2013 uzavřel
tříletý projekt podpořený Evropským sociálním fondem a státním
rozpočtem ČR. A proč by vás to mělo zajímat? Protože výstupem projektu
jsou čtyři navazující výchovné programy pro různé věkové
kategorie – od nejmenších dětí po 15+ – tvořené s cílem
přiblížit je i dětem se specifickými potřebami ve vzdělávání – ať
už jde o děti např. hyperaktivní, sociálně vyloučené, trpící
smyslovými poruchami či vadami řeči, nadprůměrně nadané a podobně.
Všechny tyto podklady jsou volně k dispozici a určitě se budou hodit
i tomu, kdo nepracuje cíleně s dětmi se zvláštními potřebami.
Programy – nazvané Mláďátka a Zvířátka, Putování se psem,
Tajemství staré truhly a Osmá planeta – jsou dále vnitřně členěny na
oblasti člověk a společnost, příroda, umění, sport, technika.
V předchozích článcích jsme vás blíže seznámili s celým projektem
a představili vám postupně jeho výchovné programy, nejprve Mláďátka a Zvířátka – určený pro
nejmladší věkovou kategorii – poté Putování se psem – určený pro mladší školní
věk – a naposledy jsme nahlédli do Tajemství staré truhly – programu pro starší
školní věk. Nyní se podívejme na program pro „děti“ ve věku 15+.
Osmá planeta
Program se zaměřuje na mladé lidi starší patnácti let, kteří chtějí
pokořovat hranice, poznávat své limity, ale i sami sebe. Učí je toleranci
a umění přijmout kritiku. Nabízené činnosti teenagerům pomáhají
zvládat emoce, které je v tomto období ovládají mnohem více než dříve.
Program dává velký prostor diskuzím o tématech, která jsou jim blízká
nebo která je pálí. Mimo jiné také umožňuje realizaci vlastních
nápadů, s čímž souvisí i uvědomění si vlastní odpovědnosti. Mladí
lidé se v těchto letech těší i značné fyzické zdatnosti, proto Osmá
planeta podporuje pohyb a často zařazuje fyzické aktivity.
Sada obsahuje celkem 57 metodických listů a soubor pracovních listů.
Zejména u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí se považuje za
významné podporovat je v jejich vzdělávání tak, aby nedošlo
k předčasnému ukončení školní docházky. Pro tuto formu podpory však
zřejmě vhodné pracovní materiály v oblasti neformálního vzdělávání
zpracovat nelze. Proto Osmá planeta obsahuje zejména materiály určené pro
skupinovou práci s touto cílovou skupinou a vážící se hlavně k oblasti
posilování sociálních kompetencí a udržitelného rozvoje.
V programu se setkáte s tématy jako např. role ve skupině, fungování
trhu, dobrovolnictví, ochrana planety, hry důvěry, fyzika v praxi nebo
street art.
Kromě výchovně vzdělávací funkce pracovních materiálů se při jejich
vytváření kladl i důraz na to, aby celkový koncept mládež zaujal a
udržel jejich pozornost co nejdéle. Zde se stává lákavým tématem vesmír
a dobrodružství, hlavním motivem je pak dobrodružná výprava se spoustou
náročných úkolů. Země je totiž na pokraji zkázy a klíčem k její
záchraně je vesmírná pouť po osmi planetách.
Tolik o programu pro mládež, Osmá planeta. Další rozsáhlé informace
o projektu Klíčení a hlavně všechny zmiňované materiály včetně všech
metodických a pracovních listů naleznete ke stažení zdarma na webových
stránkách www.kliceni.cz.
Toho, kdo si jednotlivé výstupy projektu stáhne a měl by chuť se zapojit a být nápomocen, pracovní tým Klíčení žádá o zpětnou vazbu. Materiály jsou úmyslně k dispozici pouze v elektronické podobě, jelikož se neustále při práci s nimi rodí nové a nové nápady, proto se stále pracuje na aktualizaci všech metodických listů a jejich doplňování, a tak Pionýr bude vděčen za jakékoliv připomínky. S případnými náměty, radami či kritikou se obraťte na kontakty na uvedených webových stránkách projektu Klíčení.