Klíčení, aneb rosteme s dětmi
aktivity pro děti staršího školního věku
Pracujete s dětmi v jejich volném čase? Připravujete pro ně neformální vzdělávací programy? Vedete oddíl, klub nebo třeba školní družinu?
Pokud ano, bude vás zajímat, že Pionýr – nezisková organizace uznaná
MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží – v roce 2013 uzavřel
tříletý projekt podpořený Evropským sociálním fondem a státním
rozpočtem ČR. A proč by vás to mělo zajímat? Protože výstupem projektu
jsou čtyři navazující výchovné programy pro různé věkové
kategorie – od nejmenších dětí po 15+ – tvořené s cílem
přiblížit je i dětem se specifickými potřebami ve vzdělávání – ať
už jde o děti např. hyperaktivní, sociálně vyloučené, trpící
smyslovými poruchami či vadami řeči, nadprůměrně nadané a podobně.
Všechny tyto podklady jsou volně k dispozici a určitě se budou hodit
i tomu, kdo nepracuje cíleně s dětmi se zvláštními potřebami.
Programy – nazvané Mláďátka a Zvířátka, Putování se psem,
Tajemství staré truhly a Osmá planeta – jsou dále vnitřně členěny na
oblasti člověk a společnost, příroda, umění, sport, technika.
V předchozích článcích jsme vás blíže seznámili s celým projektem
a představili vám nejprve první z programů – Mláďátka a Zvířátka, určený
pro nejmladší věkovou kategorii – a následně program určený pro mladší školní věk – Putování se psem. Tentokrát
se zaměříme na děti staršího školního věku.
Tajemství staré truhly
Program se zaměřuje se na děti staršího školního věku – ze 6. –
8. tříd ZŠ. Podporuje u dětí spolupráci a přijímání rolí
v kolektivu, ty jsou totiž v tomto období už poměrně pevně zakotvené.
Život v kolektivu umožňuje dítěti si uvědomit, proč si vybralo právě
tuto partu, co mu nabízí jiného než spolužáci nebo rodina. Tajemství
staré truhly dává prostor pro vyjádření vlastního názoru, což s sebou
nese i nutnou zodpovědnost za učiněná rozhodnutí. Po desátém roku
života děti začíná též lákat svět dospělých, proto jsou zde často
zařazovány hry zaměřené na vyzkoušení si „dospělácké“ situace
nanečisto a její řešení.
Pracovní sada obsahuje celkem 118 metodických listů a soubor pracovních
listů.
Zde mají pracovní listy „deníkovou“ podobu, tedy podobu osobních
záznamů vážících se k získávání nových znalostí a sociálních
vazeb. Celý program je tak zaměřen spíše na individuální spolupráci
vedoucího s konkrétním dítětem a na vytváření a rozvoj této osobní
vazby. Provázání osobního kontaktu a deníkového záznamu podle výstupů
z projektu odpovídá nejvíce specifickým potřebám v tomto věku. Se
záznamy v pracovních listech se doporučuje pracovat při průběžných
individuálních setkání s dítětem, ale s materiály je možné pracovat
i v rámci společného setkání. Obě varianty mohou být přínosné,
jejich výběr závisí na konkrétní situaci a možnostech a mohou být
samozřejmě i kombinovány. Navržené pracovní listy je tady třeba chápat
jako základní kostru – námět, který je možné a zřejmě i potřebné
individuálně doplňovat na základě konkrétních činností ve skupině a
zájmu a potřeb dítěte. Deníková forma umožňuje mimo jiné i nácvik
sebehodnocení, zpětný pohled na realizované činnosti a následné
plánování.
V Tajemství staré truhly se setkáte s tématy jako např. týmová
spolupráce, neverbální komunikace, souhvězdí, mapové značky, ekologie,
netradiční sportovní hry, geocaching, modelování.
V návaznosti na věkové zvláštnosti dětí má projekt za úkol podporovat
rozvoj jejich kognitivních funkcí, a to zejména v oblasti paměti,
pozornosti a koncentrace, schopnosti vyjadřování a porozumění.
Kromě výchovně vzdělávací funkce pracovních materiálů se při jejich
vytváření kladl i důraz na to, aby celkový koncept děti zaujal a udržel
jejich pozornost co nejdéle. V tomto věku děti velmi láká dobrodružství,
proto je zde hlavním motivem odkrývání Tajemství staré truhly.
Tolik o programu pro děti staršího školního věku a příště vás
seznámíme s posledním výchovným programem, určeným pro mládež, Osmá
planeta.
Další rozsáhlé informace a hlavně všechny materiály včetně všech
metodických a pracovních listů naleznete ke stažení zdarma na webových
stránkách www.kliceni.cz.
Toho, kdo si jednotlivé výstupy projektu stáhne a měl by chuť se zapojit a být nápomocen, pracovní tým Klíčení žádá o zpětnou vazbu. Materiály jsou úmyslně k dispozici pouze v elektronické podobě, jelikož se neustále při práci s nimi rodí nové a nové nápady, proto se stále pracuje na aktualizaci všech metodických listů a jejich doplňování, a tak Pionýr bude vděčen za jakékoliv připomínky. S případnými náměty, radami či kritikou se obraťte na kontakty na uvedených webových stránkách projektu Klíčení.